1
Samtale. Jeg kan organisere, fremføre og diskutere synspunkter om kendte emner og situationer.
Jeg er bevidst om, hvordan man organiserer en mundtlig fremstilling, så den virker logisk for modtagerne. Jeg kan bruge de relevante opslag i TOOLS: Strong Sentences, Powerful Paragraphs, Narratives, Opinion Organizer, Presentations, Useful Expressions.
2
Præsentation. Jeg kan bruge udleverede materiale, tage stilling til dens relevans og udvælge det spændende med henblik på mundtlig videreformidling.
Jeg kan bearbejde den information jeg finder på nettet, i trykte materialer og i verden omkring mig til at danne mine egen opfattelser/meninger, så de er klar til at præsentere for andre.
3
Kommunikationsstrategier. Jeg kender til og anvender gambitter og faste vendinger ved fx indledninger og overgange i det mundtlige arbejde.
Jeg har tilegnet mig viden om forskellige redskaber til løsning af kommunikationsproblemer, bl.a. gennem refleksion over erfaringer med diskussioner og ved brug af TOOLS, fx Presentations, Useful Expressions, Your Language Notebook.
Jeg laver notater om sproglige iagttagelser i mit sproghæfte, jf. Your Language Notebook.
4
Læsning. Jeg kan forstå hovedindholdet i introteksterne og den tekst eller de tekster, jeg møder i det videre arbejdet. Jeg laver også Reading Comprehension opgaverne.
Jeg er bekendt med og afprøver læsestrategier til forskellige teksttyper og formål. Jeg har orienteret mig i TOOLS teksten om Reading Strategies og været med, når læreren har snakket om læsestrategier.
5
Skrivning. Jeg kan skrive en forståelig og sammenhængende tekst med udgangspunkt i en opgave i Learner’s Guide eller på eget initiativ. Jeg har kendskab til tekstopbygning og afsnitsinddeling i forskellige teksttyper.
Jeg er bekendt med de forskellige TOOLS, der omhandler det at skrive, fx:
• Before You Write
• Strong Sentences
• Powerful Paragraphs
• Narratives
• Opinion Organizer
• Useful Expressions
6
Sprogligt fokus. Jeg kan bruge mit ordforråd, viden om grammatik, bevidsthed om genrer samt ’peer conferencing’ samt ’feed forward’ fra min lærer til at forbedre mine egne tekster.
Jeg kan bruge forskellige TOOLS i forbindelse med tekstproduktion, fx:
• Before You Write
• Strong Sentences
• Powerful Paragraphs
• Narratives
• Opinion Organizer
• Useful Expressions
• Spelling Rules
• Grammar Tools
• Regler for engelsk grammatik.
7
Sprogindlæringsstrategier. Jeg kan bruge ’graphic organizers’ og modeltekster hensigtsmæssigt i forbindelse med min egen tekstproduktion i forhold til tekstens opbygning (genretræk og indhold) og layout.
Jeg kender til og kan anvende forskellige TOOLS til
Tjek af egen tekst
• The Danish/English Dictionary
• Grammar Tools
• Regler for engelsk grammatik.
Respons
• Peer conferencing
• Lærerens ’feed forward’.
Renskrivning af egen tekst
• Correction Key
• Regler for engelsk grammatik.
8
Tekst og medier. Jeg kan arbejde med forskellige medier på engelsk og inkorporere tekst, lyd, billeder og video mm i helheden.
Jeg har kendskab til sammenhæng mellem genre, indhold og formål og kan anvende den viden i arbejdet med forskellige medier på engelsk.