A Piece of Cake, årsplan 5. klasse

Her får du en årsplan og læringsmål for A Piece of Cake 5. Læringmålene er udledt af Fælles mål for engelsk 2014, men er konkrete og indgår i større, meningsfulde undervisningsforløb.

Klik på plusserne herunder, og læs om de enkelte kapitlers indhold og omfang. Se hvilke Fælles mål, der er fokus på i FM-skemaet, og se omsatte læringsmål og forslag til tegn på tegn på læring i skemaet med de tre kolonner.

Årsplanen giver forslag til, hvilke uger i løbet af skoleåret man kan planlægge at undervise efter de forskellige kapitler. Forslagene skal primært ses som en anbefaling i forhold til progression mellem kapitlerne samt varighed af det enkelte kapitel. Hvornår på året man som lærer vælger at placere undervisningen er naturligvis op til den enkelte. I årsplanen har vi indregnet ferier i følgende uger: uge 42 – efterårsferie, uge 51-52 – juleferie, uge 7 – vinterferie, uge 14 – påskeferie, uge 26-32 – sommerferie.

Suppler evt. engelskundervisningen med Alineas fagportal til engelsk – Gekko-engelsk, som byder på undervisningsforløb, tekstbibliotek, kulturbesøg, grammatiktræning, mv. Læs mere om fagportalen eller gå direkte til Gekko-engelsk.

Kapitel 1: Me You Us

Lektioner

18

Fx uge

33-38

I dette kapitel er der fokus på unges dagligdag, deres hobbyer og interesser, familie og venner. Vi møder unge i England, Canada og USA. Eleverne lærer at lytte til, læse tekster om og forstå, når andre fortæller om sig selv og deres dagligliv. De lærer desuden at fortælle om sig selv, og hvad der interesserer dem. Aktiviteterne i kapitlet spænder vidt fra arbejde med ordforråd og forskellige sproglige emner til fx at lave et interview om mobilvaner. Eleverne introduceres for CLASSBOOK, som er hele klassens sociale medie, som eleverne arbejder på i samtlige bogens kapitler. Kapitlet afsluttes med et projekt, hvor eleverne udformer et selvportræt.

Læs mere om forløbet, se læringsmål og tegn på læring her.

Kapitel 2: How Horrible

Lektioner

21

Fx uge

39-46

I dette kapitel er der fokus på gyser- og skrækfilm, men også på ting, der gør en bange eller forskrækket. Eleverne lytter til og læser scary tekster i forskellige genre og samtaler om, hvad de selv opfatter som uhyggeligt og skræmmende. Alle sammen tekster som forbereder eleverne til at skrive deres egen scary story i det afsluttende projekt. Aktiviteterne i kapitlet spænder vidt, fra arbejde med ordforråd og forskellige sproglige emner til at dramatisere en tekst, skrive en anmeldelse, lave et ClassBook indlæg etc.

Læs mere om forløbet, se læringsmål og tegn på læring her.

Kapitel 3: Down under in Darwin

Lektioner

15

Fx uge

47-1

I dette kapitel tager vi down-under til Darwin i Australien, hvor Asta fra Denmark besøger sin kusine og fætter. Vi følger de tre teenagere på sightseeing, fx til Crocodylus Park, oplever Astas allerførste forsøg på et surferbræt og møder det oprindelige folk, aboriginerne. I kapitlet lærer eleverne ordforrådet til at forstå og selv udtrykke, hvad man kan se og foretage sig i en by som fx Darwin, og desuden at formulere sætninger om egne planer. Eleverne lytter til og læser tekster i forskellige genre: en skypesamtale, en myte, etc. Aktiviteterne i kapitlet er mangfoldige: ordforrådsopgaver, rollespil, synge, lave en tegneserie, udforme en poster etc.

Læs mere om forløbet, se læringsmål og tegn på læring her.

Kapitel 4: Songs and soccer

Lektioner

15

Fx uge

2-6

I dette kapitel besøger vi Liverpool i det nordvestlige England, hvor eleverne vil møde en blanding af nyt og allerede kendt. Eleverne får viden om Liverpool i dag og ikke mindst om dens vigtige kulturhistorie, ikke mindst repræsenteret ved the Beatles. Hovedfokus i kapitlet er at lære ordforrådet til at tale og skrive om musik og sport, om hvad man som turist kan se og foretage sig, og at forklare, hvordan man finder vej. Aktiviteterne er mangfoldige, fx kan de vælge en Beatles-sang, lære ordene og synge sangen for klassen, lave et radiospot, hvor de introducerer en sang og spiller den, vælger en sport og laver en status update på ClassBook.

Læs mere om forløbet, se læringsmål og tegn på læring her.

Kapitel 5: Winners

Lektioner

18

Fx uge

8-13

Dette kapitel handler om vindere, bl.a. olympiske sportsstjerner – en af dem i rullestol, og om seriøse og vanvittige rekorder, som vil inspirere klassen til at lave deres egne inden for alle typer af konkurrencer. Eleverne lytter til og læser tekster i forskellige genre og arbejder med et miks af opgavetyper. Eleverne lærer at tale om, hvad de er gode til og ikke så gode til og at skrive tekster om rekorder. Kapitlet har et sprogligt fokus på stavning og udtale og forskellene imellem dem på engelsk. Kapitlet afsluttes med et Class records day projekt.

Læs mere om forløbet, se læringsmål og tegn på læring her.

Kapitel 6: Meet me in Miami

Lektioner

18

Fx uge

15-20

I dette kapitel, der handler om Miami, udforsker vi byen, stranden, menneskene og det tropiske landskab. Eleverne lærer ordforrådet til at tale om Miamis seværdigheder og aktiviteter, de læser om orkaner, og taler og skriver om det og om stedets musik og tv-programmer. Aktiviteterne i kapitlet varierer fra arbejde med ordforråd og tekstforståelse til at skrive kommentarer til videoklip, skrive små historier og fx lære tekst og musik til en sang og fremføre den. Kapitlet afsluttes med et projekt om Miami eller en af de to andre byer, Liverpool og Darwin, der behandles i A Piece of Cake 5.

Læs mere om forløbet, se læringsmål og tegn på læring her.

Kapitel 7: Robin Hood

Lektioner

15

Fx uge

21-25

Shine and show – It’s theatre time! I dette kapitel får eleverne chancen for at fremvise deres engelskfærdigheder. Men først må de indsamle al den viden, de har, om Robin Hood-legenden. Desuden ser de trailers på nettet og studerer tøj, replikker, scenografi etc. Efterfølgende fordeles scener og roller. Eleverne indøver deres replikker med særlig vægt på udtale og intonation, mimik og gestik. Stykket opføres live for fx en anden 5. klasse, eller optages på video og lægges på skolens intranet.

Læs mere om forløbet, se læringsmål og tegn på læring her.