1
Samtale. Jeg kan organisere, fremføre og diskutere synspunkter om kendte emner og situationer. Jeg er bevidst om, hvordan man organiserer en mundtlig fremstilling, så den virker logisk for modtagerne. Jeg kan bruge de relevante opslag i TOOLS: Strong Sentences, Powerful Paragraphs, Narratives, Opinion Organizer, Presentations, Useful Expressions.
2
Præsentation. Jeg kan bruge udleverede materiale, tage stilling til dens relevans og udvælge det spændende med henblik på mundtlig videreformidling. Jeg kan bearbejde den information, jeg finder på nettet, i trykte materialer og i verden omkring mig til at danne mine egen opfattelser/meninger, så de er klar til at præsentere for andre.
3
Sprogindlæringsstrategier. Jeg er øvet i at identificere keywords og tage notater til senere brug. Det er oplagt i forbindelse med det daglige arbejde, forskellige Listening Comprehensionopgaver samt fremlæggelser. Jeg er bekendt med TOOLS, der omtaler notateknik bl.a. i opslagene om Narratives og Presentations.
4
Læsning. Jeg kan forstå hovedindholdet i introteksterne og den tekst eller de tekster, jeg møder i det videre arbejdet. Jeg laver også Reading Comprehension opgaverne. Jeg er bekendt med og afprøver læsestrategier til forskellige teksttyper og formål. Jeg har orienteret mig i TOOLS teksten om Reading Strategies og været med, når læreren har snakket om læsestrategier.
5
Skrivning. Jeg kan skrive en forståelig og sammenhængende tekst med udgangspunkt i en opgave i Learner’s Guide eller på eget initiativ. Jeg har kendskab til tekstopbygning og afsnitsinddeling i forskellige teksttyper.
Jeg er bekendt med de forskellige TOOLS, der omhandler det at skrive, fx:
• Before You Write
• Strong Sentences
• Powerful Paragraphs
• Narratives
• Opinion Organizer
• Useful Expressions
6
Sprogligt fokus. Jeg kan bruge mit ordforråd, viden om grammatik, bevidsthed om genrer samt ’peer conferencing’ samt ’feed forward’ fra min lærer til at forbedre mine egne tekster.
Jeg kan bruge forskellige TOOLS i forbindelse med tekstproduktion, fx:
• Before You Write
• Strong Sentences
• Powerful Paragraphs
• Narratives
• Opinion Organizer
• Peer Conferencing
• Useful Expressions
• Spelling Rules
• Grammar Tools
• Regler for engelsk grammatik
7
Sprogindlæringsstrategier. Jeg kan bruge ’graphic organizers’ og modeltekster hensigtsmæssigt i forbindelse med min egen tekstproduktion i forhold til tekstens opbygning (genretræk og indhold) og layout.
Jeg kender til og kan anvende forskellige TOOLS til
Tjek af egen tekst
• The Danish/English Dictionary
• Grammar Tools
• Regler for engelsk grammatik.
Respons
• Peer conferencing
• Lærerens ’feed forward’.
Renskrivning af egen tekst
• Correction Key
• Regler for engelsk grammatik.
8
Interkulturel kontakt. Gennem klassens ‘International Collaboration’ projekt (udvalgt af klassen fra TOOLS opslaget eller skræddersyet af klassen selv) samt kontakt med native speakers, har jeg fået viden om og erfaring med andre engelsktalende kulturers normer og værdier – både sproglige og kulturelle. Dette gælder interaktion med både native speakers og folk, hvor engelsk anvendes som internationalt kommunikationsmiddel (lingua franca).