1
Lytning. Jeg kan ved at lytte forstå hovedindholdet i intro-teksten, den tekst jeg har valgt at fordybe mig i, de tekster, der relaterer til emnet, samt Listening Comprehension teksterne.
Jeg kender til tryk, tempo og intonation igennem klasseaktiviteter, der sætter fokus på dette aspekt af det talte sprog og er bekendt med TOOLS: How to Sound English.
2
Samtale. Jeg kan organisere, fremføre og diskutere synspunkter om kendte emner og situationer.
Jeg er bevidst om, hvordan man organiserer en mundtlig fremstilling, så den virker logisk for modtagerne. Jeg kan bruge de relevante opslag i TOOLS: Strong Sentences, Powerful Paragraphs, Narratives, Opinion Organizer, Presentations, Useful Expressions.
3
Præsentation. Jeg kan bruge udleverede materiale, tage stilling til dens relevans og udvælge det spændende med henblik på mundtlig videreformidling.
Jeg kan bearbejde den information jeg finder på nettet, i trykte materialer og i verden omkring mig til at danne mine egen opfattelser/meninger, så de er klar til at præsentere for andre.
4
Sprogligt fokus. Gennem det daglige arbejde med at lytte til tekster, bruge internettet og diskutere kommer jeg til at beherske en engelsk-klingende udtale – britisk, amerikansk eller noget midt imellem.
Jeg er bekendt med den hjælp og øvelse, jeg kan få i de relevante afsnit i TOOLS: Presentations, Phonetics, Catch Me If You Can (Games), How to Sound English, The English Sounds. Jeg laver notater i mit sproghæfte, jf. Learner’s Guide, ”Your Language Notebook”.
5
Sprogindlæringsstrategier. Jeg er øvet i at identificere keywords og tage notater til senere brug. Det er oplagt i forbindelse med det daglige arbejde, forskellige Listening Comprehensionopgaver samt fremlæggelser.
Jeg er bekendt med TOOLS, der omtaler notateknik bl.a. i opslagene om Narratives og Presentations.
6
Tekst og medier. Jeg kan arbejde med forskellige medier på engelsk og inkorporere tekst, lyd, billeder og video mm i helheden. Jeg har kendskab til sammenhæng mellem genre, indhold og formål og kan anvende den viden i arbejdet med forskellige medier på engelsk.